Sreda, 29. maj 2018.

Dve strane iste medalje: Digitalna transformacija iz ugla vlasnika kompanije i ugla konsultanta koji je sprovodi

Mnogi su zahvaljujući tehnologiji već unapredili svoje poslovanje, a one koje digitalna transformacija tek očekuje najviše brinu “strašne priče” o potpunoj reorganizaciji posla, velikim investicijama, zapošljavanju novih kadrova, usavršavanju zaposlenih, ali i potragom za savršenim partnerom koji će voditi ceo proces. Željko Pavlović iz kompanije Textil Užice i Đorđe Filipović iz 30Hillsa trenutno zajedno rade na transformaciji firme čiji je Željko vlasnik a koja je inače najveći centar za veleprodaju materijala u regionu.


Pitali smo ih obojicu koji su to ključni izazovi kada firma zakorači u digitalne promene internih i eksternih procesa. O iskustvima na ovom projektu Đorđe Filipović iz 30Hillsa govoriće i na Webiz edukaciji, koja će se od 8. do 10. juna održati na Zlatiboru.

Zašto ste se odlučili za digitalnu transformaciju Textil-a?

Željko Pavlović: Najviše zbog optimizacije poslova usled rada u mnogo sličnih tabela. Dalje unapređenje postojecih alata je postalo besmisleno zbog previše ručnog unošenja podataka. Zaposleni su sve više pokazivali znake umora i frustracije, pošto je praćenje toka zadatka iziskivalo veliku koncentraciju. Ispitivanjem zadovoljstva zaposlenih, analizom mrežne komunikacije unutar kompanije, zbog veličine platnog fonda i nezadovoljstva zaposlenih istim, shvatili smo da su promene neophodne.

Šta vas je sprečavalo da se u proces digitalizaciju proizvodnje uključite ranije?

Željko Pavlović: Moje lično nepoznavanje mogućnosti digitalizacije. Smatrao sam da je u redu da investiramo manje iznose dok ne usvojimo ceo proces, pa tek kada bude sve jasno da idemo u varijantu digitalizacije u potpunosti. Znao sam da je to velika investicija, a pored toga dugo nisam imao izvođaca radova za koga znam da ima potencijal.

Koje konkretne benefite očekujete?

Željko Pavlović: Optimizaciju poslova, povećanje efikasnosti, smanjenje grešaka, povećanje zadovoljstva zaposlenih… Mogućnost kvalitetnijeg izveštavanja, a onda opet brže i kvalitetnije donosenje odluka. Više vremena za sve zaposlene, a posebno prodavce, koji bi se onda više fokusirali na kupce. Očekujemo i bolji servis za kupce, koji ce očuvati našu lidersku poziciju na tržištu.

Da li novonastala situacija zahteva zapošljavanje novih kadrova ili usavršavanje već zaposlenih radnika?

Željko Pavlović: Nadam se da digitalizacija neće doneti nove zaposlene, jer mi imamo unutrašnji potencijal da ispratimo proces. Unapređenje postojećih kadrova je prioritet.

Đorđe Filipović iz 30Hills kaže da je u procesu digitalizacije veoma važno da menadžeri ili vlasnici kompanija imaju puno poverenje u konsultante koji sprovode digitalizaciju, da pripreme svoju organizaciju za promenu i da je vreme (za snimanje stanja i izradu dokumentacije, za testiranje dizajna, za odgovore na pitanja tokom procesa razvoja, vreme za testiranje i implementaciju aplikacija) veoma bitan resurs.

Šta čini dobrog kandidata za digitalnu transformaciju?

Đorđe Filipović: Na osnovu iskustva 30Hillsa iz dosadašnjih projekata (uglavnom StartUp kompanija iz celog sveta) shvatili smo da je trenutna situacija u IT industriji takva da se velika količina novca ulaže u softvere za koje ne postoji realna potreba ili nije pravi trenutak za ulaganje u iste. Mi veći uspeh i napredak vidimo u potencijalnoj saradnji sa kompanijama koje imaju višegodišnje, razvijene biznise i kojima digitalna transformacija može pomoći da unaprede svoju produktivnost, efikasnost i efektivnost. U skladu sa sloganom naše kompanije “Digitize or die!” smatramo da svaka kompanija koja želi da osigura svoju bogućnost i opstane na tržištu sa sve brojnijom i jačom konkurencijom mora da nadograđuje svoj biznis i u ovom smeru.

Tokom procesa digitalizacije da li je značajnije da vlasnik, menadžeri i zaposleni u kompaniji menjaju veštine ili mindset?

Đorđe Filipović: Vlasnik je definitivno ključna karika u ovom procesu. Njegovo razumevanja prednosti digitalizacije i ovog vida promena su ključ. Naravno, jako je bitno da u procesu digitalizacije učestvuje cela kompanija, odnosno svi njeni zaposleni, nezavisno od pozicije na kojoj rade. Kod “custom development” rešenja koja kompanija 30Hills izrađuje, značajne promene veština zaposlenih najčešće nisu uslov, s obzirom da se rešenja prilagođavaju postojećem sistemu uz manje izmene procesa koje za cilj imaju unapređenja. Ukoliko kompanija kupuje neko postojeće rešenje, obuke zaposlenih i prilagođavanje procesa kompanije kupljenom rešenju su neophodni. Problemi i rizici u promeni mindseta i otpor promenama su nešto što se prevazilazi adekvatnim upravljanjem projekotm korišćenjem agilnih metodologija, konstantim uključivanjem zaposlenih u proces izrade digitalnih repenja i testiranjem u više iteracija.

Kako "odmeriti" kojim tempom bi trebalo da se odvija transformacija i ne dovesti u opasnost tradicionalne poslovne modele, koji (još uvek) donose prihode?

Đorđe Filipović: Jedna od velikih zabluda jeste da digitalna transformacija dovodi u opasnost i u probleme tradicionalne poslovne modele. Ljudima se olakšava posao, štedi vreme za administraciju, poboljšava sistem izveštavanja, softveri omogućavaju da se temeljnije i većoj meri posvete svom stvarnom poslu i sl. Tempo zavisi od brojnosti i spremnosti tima i opet je nešto što je promenljivo u zavisnosti od tipa kompanije sa kojom se sarađuje. U nekim slučajevima, proces edukacije i snimanja stanja je prvi i neophodan korak u kome se ističu i pravilno prezentuju sve prednosti digitalizacije, u nekima se partner u digitalizaciji uključuje tek u kasnijoj fazi.

Ukoliko vas detaljnije zanimalju ključni koraci u procesu digitalne transformacije, prijavite se za Webiz edukaciju na Zlatiboru.