Ponedeljak, 29. oktobar 2018.

Nule i jedinice ne mogu da zamene ‘aha’ momenat na WC šolji

Šta je to što pokreće ljude? Zbog čega ustaju svakog jutra i što im ne da mira? Neki bi rekli da je to potreba za stvaranjem. Potreba za kreiranjem nečega - ni iz čega. Svaka stvar na ovoj planeti, stvar koju uzimamo zdravo za gotovo, nastala je isključivo kao plod nečije mašte. Ideja pojedinca koji nije nailazio na odobrenje svoje okoline, ali je igrao mimo pravila i izborio se da baš njegovih ruku delo bude to koje će ugledati svetlost dana.

Ukoliko niste primetili, kreativne i nove industrije trenutno dominiraju globalnom ekonomijom. Dani teške industrije odavno su iza nas budući da je većina poslova odavno "udarila u plafon" po pitanju potencijalnog rasta. Marže su svakim danom sve manje, a procese koje je nekada sprovodio čovek danas u najvećoj meri može da izvršava mašina - robot, kompjuter, algoritam. Jedini i nule glavni su krivci zbog kojih su mnoge industrije prošle kroz tektonske promene, a zbog kojih se globalno tržište rada itekako promenilo.

Sve ovo vam zvuči strano i nepoznato? Razmislite ponovo:

Facebook je najveća medijska kompanija na svetu - ne proizvodi sopstveni sadržaj.

Uber je najvrednija taxi kompanija - ne poseduje vozila.

Airbnb je najpoznatija kompanija za pronalaženje smeštaja - ne poseduje nijedan apartman.

Alibaba je jedna od najvećih Internet prodavnica - ne poseduje zalihe robe.

Složićemo se, dakle, da je po sredi jedno novo vreme - vreme stvaranja vrednosti i iskustva za krajnje korisnike. Ako su mašine te koje su zamenile najveći deo poslova koji su bili aktuelni pre 20, 30 godina, šta nam to govori o našoj budućnosti? Gde će rastuća svetska populacija naći zaposlenje? Gde ćemo mi naći posao i čime ćemo se baviti?

Hoće li mašine biti te koje će da vode naše kompanije? Hoće li algoritam organizovati novi Webiz?

Da vam ukratko ogvorim na ovo pitanje - neće. Neće danas, neće sutra, a poprilično sam siguran ni u bližoj ili onoj malo daljoj budućnosti. Mašine u našoj (kreativnoj) industriji su ništa više nego alat koji nam može pomoći da budemo još bolji i efikasniji u svom poslu. To naravno ne znači da razvoj tehnologije neće uticati na kreativnu industriji i da već nije ostavio svoj trag.

Uzmimo za primer Associated Press kao jednu od najvećih medijskih agencija na svetu. Kompanija je još 2015. godine predstavila robote koji pišu kratke vesti analitičkog karaktera - vesti sa berze, kratke informativne članke o promenama u politici i slično. Do pre nekoliko godina bilo je gotovo nezamislivo da će kompjuter moći da zameni novinara, ali i to se desilo.

Međutim, mašina nije zamenila novinarski posao u potpunosti, ona je samo doprinela tome da novinari sada imaju više vremena za duže tekstove sa daleko više detalja i analitike u sebi - za tekstove koji zahtevaju istraživački rad i povezivanje logičkih tačaka i dokaza, ne i puko prepisivanje izveštaja.

Gotovo ista sudbina mogla bi uskoro da zadesi i Community Management kao profesiju. I dok je retkost čuti bilo šta o ovoj profesiji na našim fakultetima, kompletna struka polako se kreće u smeru toga da će na odgovore naših korisnika, potrošača i klijenata uskoro moći da odgovara mašina tj. chatbot. Nebrojeno je prilika u kojima algoritam može preuzeti osnovnu komunikaciju sa korisnikom, a sve u cilju da mu u pravo vreme, na pravom mestu, dostavi neophodnu informaciju.

Postavlja se pitanje - šta će biti sa Community Manager-ima koji se trenutno bave ovim poslom? Isto što i sa novinarima, oni će preći na pozicije koje zahtevaju daleko više kreativnog posla i najverovatnije će se baviti upravo strategijom, dok će sama egzekucija postati posao za mašinu.

Šta vam ova dva primera govore? Pa u oba slučaja, algoritam nije taj koji je ukinuo nečije radno mesto. Agoritam je promenio posao i dao pojedincima više slobode kako bi se bavili značajnijim poslom - onim zadacima i obavezama koje zahtevaju kritičko i kreativno razmišljanje i koji se teško mogu prepustiti mašini. Industrija oglašavanja počiva na emocijama kupaca, a kako razumeti te emocije ako vam je mozak sastavljen od "matične ploče?"

Rečeno prostim jezikom, kako se tehnologija razvija tako se moramo razvijati i mi. Moramo ići u korak sa novim trendovima i edukovati se o stvarima koje jednog dana lako mogu da promene i naše radno mesto. Da li ćemo u tom trenutku biti spremni na promene? Ako smo tokom godina kategorički odbijali želju za ličnim napretkom, gotovo je sigurno da nećemo biti spremni.

Međutim, ako smo pažljvio radili na sebi i na svojim veštinama, edukovali se i uočavali promene, te pravovremeno reagovali na njih, u startu smo u boljoj poziciji od kolega koje su "samo radile svoj posao".

Hteli mi ili ne, kreativan posao je posao budućnosti. Iako ne možemo svi biti stvaraoci s početka ovog teksta, važno je da prepoznamo promene koje su neminovne i koje nisu stvar daleke budućnosti - već opipljive sadašnjosti. Što više znamo, to više vredimo - a takve nas neće zameniti još jedan računar. Ne u ovom životu.