Četvrtak, 8. novembar 2018.

Šta o kreativnosti možete da naučite od slikarke, reditelja i advertajzera

Kreativnost je nepoznata kombinacija poznatih elemenata. Tako su je definisali neki pametniji ljudi od mene.

I onda pomislih, ako za isti sto stavimo poznatog reditelja, slikarku i advertajzera/ragbistu, hoćemo li dobiti kreativne odgovore na pitanja: kako da STVARNO razmišljamo "izvan kutije"? Kako da budemo proaktivni? Kako da stvaramo remek-dela (iako su) po narudžbini? Kako da odbranimo svoju ideju, ali ne budemo opsesivni prema njoj? Kako količina podataka koju imamo o konzumentima utiče na našu kreativnost?

Pitanja je milion. I verujem da ih vi imate još toliko, jer nam je svima u opisu svakodnevnog posla kako-da-uradim-nešto-drugačije.

Iskrena da budem, ja na njih nemam odgovore, ali znam onoga ko zna i ne plašim se da pitam. Vaši i moji sagovornici, koji će ponuditi svoja razmišljanja na ova i mnoga druga pitanja sa kojima se suočavamo u doba kakofonije i lakog ignorisanja biće: vizuelna umetnica Mirjana Odić, reditelj Boris Miljković i digitalni strateg Goran Jankuloski.

Ako se pitate otkud su baš njih 3 odabrani za prvi Webiz Night Talk (subota, 17. novembar od 20:30 u hotelu Galleria), rećiću vam u poverenju nešto što ni njima nisam: umetnike preporučile su njihove knjige, a advertajzera - slika!
Polako, sve ću vam pojasniti.

via GIPHY


Kreativni direktor Radio televizije Srbije Boris Miljković je pored MTV nagrade za spot grupe slovenačke Lajbah (inspirisao režisera spota "Losing my religion" REM-a), Golden Druma i najznačajnije nagrade svetskog advertajzinga Klio (pandan Oskaru), brojnih muzičkih i reklamnih spotova, TV emisija, filmova, predstava, video instalacija, priča... napisao i knjigu "Kuvar - Šta mladi umetnik može da nauči od advertajzera, mašine, budale?". Iako je profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, kaže da ova knjiga nije briljantni udžbenik, ali da ipak ima svrhu da podeli neka njegova iskustva i nedoumice sa ciljem da pomogne mladom čitaocu (sa izvesnim sklonostima) da prevaziđe svoje strahove i da se upusti u avanturu stvaranja, svaki dan, svako jutro, popodne i veče i otisne se ka vodama kreativne direkcije.

Ne, neću vam je prepričavati, mada ću se neminovno na neke citate pozivati tokom razgovora, jer tu knjigu definitivno treba da pročitate. Više puta! Samo kada je uzmete u ruke, čak i da ne znate Borisovu bogatu biografiju, odmah vam je jasno da se radi o superkreativnom umu kakav biste voleli da imate makar jedan dan.

Druga knjiga na koju ću se pozivati, ali koju ću u rukama držati tek za nekoliko meseci (dobro ste shvatili: na Webizu ćete imati priliku da prvi put čujete o njoj!) je knjiga zasnovana na iskustvu dugogodišnjeg bavljenja razvojem kreativnosti kod dece i odraslih, kroz programe autorskih radionica. Mirjana Odić u još neobjavljenoj knjizi postavlja i trudi se da odbrani tezu o tome da svi ljudi mogu biti kreativni, a kroz rakurs intuitivnog mislioca, umetnika i nepopravljivog entuzijaste, koji veruje u bolju stvaralačku prirodu čoveka.

Dok smo se dogovarale o čemu ćemo pričati tokom Webiz Night Talka Mira mi je u jednom trenutku ozbiljnim i pomalo zabrinutim glasom rekla:
"Tamo će doći ljudi iz sveta digitala i logično je da će odmah da krenu da pretražuju na internetu moje ime. A ja se već desetak godina dobrovoljno, namerno i svesno krećem se u zoni slabe vidljivosti."

"Zaaašto?! Ti imaš mnogo toga pametno da kažeš i pokažeš. Šteta je", uzvratila sam.

"Isprovocirana rečenicom: ...ako nisi na internetu to je kao da nepostojiš... odlučila sam se na eksperiment - Keep a low profile! Zaključak eksperimenta: ima života i bez interneta. Možemo biti bez straha, postojanje je izvesno moguće, a možda i vibrantnije, čak i ako nisi previše aktivan na internetu."

Treći učesnik ovog kreativnog razgovora se upravo svojom aktivnošću na Instagramu, tačnije agencije u kojoj je Managing Partner, "kandidovao" da na tom mestu bude.

View this post on Instagram

Kad pokušavamo da skontamo zašto je klijent ubio ideju. (Originalno delo: Rembrandt - The Anatomy lesson of Dr Nicolaes Tulip, 1632)

A post shared by Žiška (@ziska.rs) on



Čim su počeli serijal rekreiranja umetničkih dela "žiške" su bile viđene za Suboticu. A kako je Goran Jankuloski pre nekoliko godina bio u Top 10 na Svetskom univerzitetskom debatnom prvenstvu u Indiji, jasno je bilo na koga će izbor pasti.Šalu na stranu. Goran će nam s jedne strane predočiti ugao mladog kreativca iz agencije, a s druge strane biti vox populi, jer sam sigurna da će i on imati odlična pitanja za Mirjanu i Borisa.

Da već sada otvorimo temu, pitala sam ga kako on definiše kreativnost.

"Jedan daleko bolje obučeni (dressed and trained) čovek od mene mi je ispričao da na ulazu u Wielden+Kennedy NY stoji natpis ART SERVING CAPITALISM. Veoma mi se sviđa ta formulacija. Tako vidim advertajzing. Mislim da to inspiriše i moderira u isto vreme. U odnosu na tu definiciju, rekao bih da je umetnost tu da služi ljudima.

Za mene je kreativnost pre svega stvaranje: bilo čega. Možda je to serija videa, urnebesan i brižljivo negovan Twitter profil, ragbi klub, cooking blog, šta god. Međutim, bitno je koliko si zaista tih stvari napravio – da li si to živeo ili si pokušao, pa ostavio.

Ono što izdvaja dobre kreativce je koliko brzo zaključuju na osnovu tih pokušaja.

Prvi vlogovi koje je Casey Neistat snimao bili su užasni. Međutim, on je među prvima počeo sa time. Jako je brzo učio i imao je ogromno predznanje. Zato je on redefinisao vlog kao žanr. Kreativnost je i veština, koja se uči. Bilo da ste individua, agencija, korporacija ili bilo koja kombinacija ta 3", rekao je Jankuloski.

Možda ovo ne bi trebalo da otkrivam, jer Jankuloski je ipak ragbista, ali… usudiću se.

via GIPHY


"Volim da gledam ili čitam interpretacije umetničkih dela. Proces dekonstrukcije umetnosti mi često otvari nov način razmišljanja."

Ovo Goranovo priznanje nisam odolela da ne objavim, jer predstojeća Webiz edukacija definitivno koketira sa umetnošću (hint: prethodni tekst) i drago mi je što je konzumiramo na sličan način.

Tekst se već prilično odužio, ali kada ste već stigli do ovde žao bi mi bilo da vam ne otkrijem i šta znači naslov "297g kreativnosti za poneti". To je metafora za zapovednu rečenicu "tebi je to 5 minuta posla". Ako je ikada vama upućena ili ste je izgovorili - viđeni ste za Webiz u Subotici!


Aleksandra Petrovski