Uspeh u budućnosti rezervisan je za brendove koji će pored kreativnosti sa sobom nositi i dobru nameru

Poslednjih godina na tržištu se pojavio veliki broj novih modnih brendova. Međutim, mali broj njih je uspeo da se održi, uprkos njihovoj kreativnosti. Zbog čega je to tako? 

Kreativnost i kreativni koncept su samo preduslov, oni ne garantuju uspeh. Dosta faktora je potrebno da se uskladi kako bi jedan modni brend bio uspešan i opstao na tržištu. Obično modne brendove pokreću ljudi koji su zaljubljeni u odevanje i modu, i taj njihov početni entuzijazam je ono što često u prvi mah učini brend uspešnim. Međutim, pre svega toga vam je potrebno znanje kako da vodite svoj brend i kako da najbolje odgovorite na poslovne izazove koji se pojavljuju pred vama. Brendovi najčešće doživljavaju neuspeh jer se pojavi konkurencija koja je jača, osnivači brenda nakon nekoliko godina naiđu na prepreke vezane za širenje poslovanja koje ne znaju kako da savladaju, ili kreativni koncept zastari i kupci se preorijentišu na neke nove brendove. 

Sedam godina si provela radeći i studirajući u Italiji na polju mode i brend menadžmenta. Od 2013. radiš i predaješ u Srbiji. Postoji li razlika u poslovnom pristupu modnim brendovima u Evropi i na Balkanu? 

U drugim zemljama se modna industrija ozbiljnije shvata, dok se često ovde modna industrija smatra mestom gde je lako doći do zarade i lako ostvariti uspeh. Istina je daleko od toga, i to možete da pitate bilo koga od naših uspešnih dizajnera. U drugim zemljama se temeljnije pristupa pokretanju modnih brendova. Osnivanju brenda prethodi višemesečno istraživanje tržišta i ponude, svemu se pristupa strateški, kako bi se u startu umanjio rizik od neuspeha i osigurale šanse za uspeh. Detaljno se proučavaju buduća ponuda, materijali i dizajnira vizuelni identitet. Raspisuje se strategija koja obuhvata dugoročni plan. Kod nas je popularniji ad hoc pristup: “danas mi se sviđa da dizajniram ovakvu vrstu modnih dobara” i to bude to. Nova kolekcija ili brend se pojave kao impulsivni afinitet prema modi ili nekom pravcu, a ne kao promišljeni poslovni potez. Zatim izazovi budu preveliki i nažalost usled toga samo mali broj brendova opstane i nakon pet godina od osnivanja. 

Možeš li nam reći nešto više o projektima na kojima si trenutno angažovana? 

Upravo smo završili zajednički projekat kompanije Nike u Srbiji i moje konsultantske firme, kroz koji smo radili na podizanju svesti o održivoj modi i zero-waste konceptu kojem se ovaj modni gigant sve više okreće. Naš zajednički cilj je bio da se podiže svest o reciklaži i proizvodima od recikliranih materijala kroz interesantnu kampanju i verujem da će ova poruka daleko odjeknuti. Uporedo smo angažovali studente sa fakulteta “Accademia del Lusso“ da redizajniraju odevne predmete iz ranijih kolekcija brenda Nike i udahnu im novi život. Rezultat je bila mini kolekcija od 10 odevnih predmeta kroz koju smo prikazali kako nam nije potreban utrošak novih materijala da bismo dizajnirali nešto fenomenalno. 

Trenutno je aktuelno i pripremanje Fashion Revolution Week-a, najvažnijeg godišnjeg događaja kada je održiva moda u pitanju. S obzirom da postoji i loša strana modne industrije koja nas podseća da treba da budemo odgovorni kada je odabir brendova od kojih kupujemo u pitanju, ovakvi događaju nam pomažu da nađemo rešenja i da ih prikažemo svima. Pripremamo jako zanimljive goste i akcije. Napravili smo i partnerstva sa drugim zemljama tako da ćemo imati veći FR Week nego obično. 

Konsultantski posao nije “stao” u toku prošle godine jer je modnim brendovima više nego ikada bila potrebna pomoć da prebrode ovaj težak poslovni period. Prošla godina je bila idealna za nove ideje i nove biznis modele i kroz “Amaze&Co.”, konsultantsku firmu koju vodim, radili smo na nekim jako interesantnim novim brendovima. Radujem se da ih vidim na tržištu.  

Kada su predavanja u pitanju, nastava na fakultetima na kojima predajem se i dalje odvija online, što nama predavačima daje mogućnost da još lakše nego ranije predajemo na univerzitetima širom sveta.

Od 2017. godine angažovana si kao nacionalni koordinator najvećeg svetskog modnog pokreta, Fashion Revolution, koji se zalaže za društveno odgovorno poslovanje u svetu mode. Kako može svako od nas da podrži etički ispravno i održivo poslovanje u modnoj industriji?

Svako od nas može da se edukuje i otkrije koji su to loši elementi modne industrije i kako želi da se postavi prema toj situaciji. Ukoliko volite modu probajte da se informišete i da procenite kako se odnosite prema kupovini i odbacivanju odeće. Takođe, ako želite da imate svoj brend, razmislite kako možete da pokrenete brend koji će biti održiv, jer održivost nije trend koji će proći, i zbog toga će vam biti potrebno da se ka njoj i preorijentišete. Kroz kurs na Webiz platformi ćemo se dotaći i ove teme i pričaću i o tome šta održivo poslovanje znači za jedan modni brend i šta vam je potrebno da biste išli u tom pravcu. Svako od nas može da napravi makar mali korak i da u svom okruženju širi svest o štetnim uticajima modne industrije na našu planetu. Uspeh u budućnosti je rezervisan za one brendove koji će pored kreativnosti sa sobom nositi i dobru nameru. 

Kome je namenjen kurs „Kako osnovati modni brend“? Šta su njegovi ključni benefiti?

Kurs je namenjen svima koji žele da uđu u svet mode, bez obzira na to da li ste se do sada bavili ovim temama ili ste početnik, svakako ćete dobiti nove informacije koje će vam pomoći da samostalno upravljate svojim brendom. Sastoji se od šest lekcija kroz koje se prolaze sve osnove i praktični saveti koji su vam potrebni da pokrenete svoj brend. Nakon kursa ćete imati sveobuhvatno znanje šta pokretanje jednog modnog brenda znači i kako najbolje da se organizujete. Uz svaku lekciju ćete dobiti i prezentacije ili radne listove u kojima ćete imati konkretna pitanja na koja treba da odgovorite. Takođe, imaćete i mogućnost da jednom mesečno sa mnom podelite svoje nedoumice i pitate sve što vas interesuje. To je jedinstvena opcija koju nudi ovaj modni kurs i koju ne možete da nađete da drugim online platformama.